تاریخ : دو شنبه 25 بهمن 1389برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

 

تحریم هواپیمایی ماهان تایید شد




اتحادیه اروپا تحریم هواپیمایی ماهان را تایید کرد.
این آخرین خبر در مورد سیستم هوایی ایران است که در ۲۷ سال گذشته شاید سخت ترین تحریم ها یا به عبارت بهتر رویارویی های اقتصادی غرب را تحمل کرده است.
گزارش های موجود نشان می دهد که فقدان دسترسی به استانداردهای ایمنی دلیل اصلی اروپا برای جلوگیری از پروازهای ماهان است. پیش از این البته انگلیسی ها نیز هواپیمایی ماهان را تحریم کرده بودند. با این اتفاق در واقع می توان گفت که آسمان اروپا به روی یکی از شرکت های اصلی هواپیمایی ایران بسته شده است.
شاید حالا دیگر زمان آن رسیده باشد که راهی برای برون رفت از تحریم خطوط هوایی ایران پیدا شود. تحلیلگران بر این باورند که اگر وضع به همین صورت ادامه یابد سایر شرکت های هوایی ایران نیز به زودی با مشکل مواجه خواهند شد.
دیروز مقامات حمل و نقل اتحادیه اروپا با تایید تحریم ماهان اعلام کردند که خط هوایی ماهان و خط هوایی اوکراین ـ مدیترانه به دلیل عدم رعایت استاندارد های امنیتی اتحادیه اروپا در لیست سیاه قرار گرفته و از پرواز به این بلوک منع شده اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، آنها گفتند که اخطار هایی از برخی کشور های اروپایی مبنی بر پرواز های این دو شرکت دریافت کرده اند.
در همین حال شبکه خبری بی بی سی در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت؛ اتحادیه اروپا روز سه شنبه (۱۱ سپتامبر) اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل مسائل ایمنی از پرواز به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه منع کرده است.
مقام های حمل و نقل اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل یک شرکت هواپیمایی اوکراینی و شرکت هواپیمایی ماهان را به لیست سیاه شرکت های هواپیمایی افزوده اند که استانداردهای ایمنی و هوایی اتحادیه اروپا را رعایت نمی کنند.
مقام های رسمی اتحادیه اروپا گفته اند که چندین شکایت در زمینه عملکرد ایمنی این شرکت های هواپیمایی دریافت کرده اند. مسوولان این دو شرکت هواپیمایی در مورد نگرانی های اتحادیه اروپا توضیحاتی به مقام های مسوول در این اتحادیه داده اند.
فهرست سیاه هوایی اتحادیه اروپا مرتب به روز می شود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه کاملاً فعال هستند.
چندی پیش وزارت حمل و نقل انگلیس نیز پرواز هواپیماهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر را به دلیل ایمن نبودن به انگلیس ممنوع اعلام کرد.
مقامات انگلیسی به شرکت هواپیمایی ماهان اعلام کردند که هواپیماهای این شرکت از این پس حق پرواز در آسمان انگلیس را نخواهند داشت.
با تصمیم دولت انگلیس پنج پرواز هفتگی شرکت هواپیمایی ماهان به انگلیس لغو شد. سهامدار اصلی شرکت ماهان که در سال ۱۹۹۲ در کرمان تاسیس شده، موسسه مولی الموحدین است. این موسسه به گفته مقامات دولتی یک موسسه خیریه است که بخش عمده یی از سهام شرکت خودروسازی کرمان خودرو را نیز در اختیار دارد.
با ممنوعیت پرواز هواپیماهای شرکت ماهان به انگلیس دوباره مساله فرسودگی هواپیماهای ایرانی مطرح می شود. مشکل اصلی شرکت های هواپیمایی ایران فرسودگی ناوگان هوایی است و این کشور به دلیل تحریم های امریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند.
این تحریم ها بعد از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی آغاز شده و بر اساس آن ایران نمی تواند هواپیماهایی که بیش از ۱۰ درصد قطعات تشکیل دهنده آنها امریکایی باشد خریداری کند، حتی اگر این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته شود.
آمارهای منتشره نشان می دهد که در طول ۲۵ سال گذشته ۱۷ هواپیمای ایرانی دچار سانحه و نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از سرنشینان آنها کشته شده اند. متوسط عمر ناوگان هوایی ایران حدود ۲۵ سال بوده اما دولت اعلام کرده با خرید و اجاره هواپیماهای دست دوم و از رده خارج کردن هواپیمای فرسوده، عمر ناوگان هوایی کشور به کمتر از ۲۰ سال رسیده است.
بر اساس آخرین گزارش رسمی که به تازگی منتشر شده در ایران ۱۵ شرکت هواپیمایی دولتی و خصوصی فعالیت می کنند که ۱۲۲ هواپیما در اختیار دارند. از مجموع هواپیماهایی که شرکت های هواپیمایی در اختیار دارند ۷۴ فروند آنها ملکی و ۳۸ فروند دیگر اجاره یی است که در مسیرهای داخلی و خارجی مسافر جابه جا می کنند.
بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی، متوسط عمر هواپیماهای شرکت ماهان ۲۰ سال است که نزدیک به سه سال کمتر از متوسط عمر هواپیماهای شرکت هواپیمایی ملی ایران است.
میانگین سن هواپیماهای شرکت هواپیمایی ملی ایران که به بسیاری از شهرهای بزرگ جهان پرواز دارد نزدیک به ۲۳ سال گزارش شده است. ایران در طول سال های اخیر تلاش های زیادی برای نوسازی ناوگان هوایی خود انجام داده اما عمده این تلاش ها بی ثمر بوده و این کشور نتوانسته در خرید هواپیما از بند تحریم های امریکا بگریزد.
منبع خبر: آفتاب


:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 صفحه بعد
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید